Weryfikacja tożsamości pracownika banku – stop oszustom
Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzięki możliwości weryfikacji tożsamości pracownika banku, to nowa funkcjonalność dostępna dla klientów Lubelskiego Banku Spółdzielczego.
Aplikacja mobilna Nasz Bank dostarczana przez Zakład Usług Informatycznych NOVUM Sp. z o.o. umożliwia taką weryfikację tożsamości pracownika banku.
Po co to wszystko ❓
Wszystko dla bezpieczeństwa Naszych klientów. Coraz częściej słyszymy lub mamy doczynienia z spoofingiem, czyli naciąganiem. Obejmuje on wszelkie techniki dążące do umożliwienia przybrania fałszywej tożsamości. To metoda oszustwa polegająca na podszywaniu się pod pracowników banku lub innej instytucji zaufania społecznego. Stosując ją złodzieje korzystają z socjotechniki w celu złamania zabezpieczeń elektronicznych czy też kradzieży danych i pieniędzy. Cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji. Często wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta. Najczęściej twierdzą, że bank zablokował podejrzaną transakcję i potrzebuje od ofiary pełnych danych logowania do serwisu, karty płatniczej lub kodów BLIK. Czasem proszą o wykonanie transakcji, zalogowanie się do konta lub zainstalowanie oprogramowania. Wykorzystując zdezorientowanie, wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na konto techniczne. W praktyce dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowane na jej telefonie lub komputerze oprogramowanie służy podglądaniu i wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych. Konsekwencje mogą być tragiczne.
Podszywanie się pod bank – na co powinieneś uważać❓
Jeśli zadzwoni do Ciebie rzekomy bank z informacją o podejrzanych działaniach na Twoim koncie, które mogą prowadzić do utraty pieniędzy, uważaj. Prawdopodobnie to oszuści, którzy podają się za bank i chcą wyłudzić od Ciebie pieniądze. Scenariusze ich rozmów mogą być bardzo różne – ale zawsze będą próbować wyciągnąć od ofiary dane logowania, hasła, kody BLIK lub kody dostępu. W niektórych przypadkach atakujący mogą próbować przejąć kontrolę nad Twoim urządzeniem, poprzez aplikację, która umożliwia zdalny dostęp do niego.
‼️Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie będzie Cię prosił o podawanie wrażliwych danych oraz o podawanie jakichkolwiek haseł czy kodów dostępu ‼️
Żeby chronić się przed spoofingiem, czasem nie wystarczy zachowanie ostrożności. Dzięki mobilnemu potwierdzeniu kontaktu z doradcą zyskujemy pewność, że rozmawiamy z właściwą osobą. Warto już na początku rozmowy sprawdzić czy osoba po drugiej stronie na pewno jest pracownikiem banku.
Jak działa weryfikowanie pracownika w aplikacji ❓
Wystarczy, że klient posiada aplikację Nasz Bank, autorstwa NOVUM, a w trakcie rozmowy z pracownikiem otrzyma na swój telefon wiadomość w aplikacji z danymi doradcy, który z nim się kontaktuje. Dzięki temu może zweryfikować tożsamość osoby dzwoniącej, prosząc o podanie tych danych. Jeśli są zgodne zatwierdza je za pomocą autoryzacji mobilnej i obie strony mogą bezpiecznie kontynuować rozmowę, a klient zyskuje pewność, że nie prowadzi rozmowy z oszustem. W przypadku gdy do klienta zadzwoni osoba podająca się za pracownika banku, a ten nie otrzyma w aplikacji mobilnej powiadomienia o tożsamości, może to być wyraźny sygnał, że po drugiej stronie słuchawki jest oszust i należy natychmiast zakończyć rozmowę.
To bardzo ważne, aby klienci korzystali z tej funkcji szczególnie w sytuacji, gdy nie są pewni intencji rozmówcy, który w ostatnim czasie często bywa cyberoszustem.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Oszustwo, polegające na podszywaniu się pod pracownika banku, w celu wyłudzenia środków finansowych i danych klientów, stanowi poważne zagrożenie. Dzięki nowoczesnej i wygodnej weryfikacji tożsamości nasi klienci zyskują pewność, że prowadzą rozmowę z faktycznym przedstawicielem banku, a nie oszustem, który się pod niego podszywa.