Wiek nie jest istotny, ofiarami cyberoszustw pada także pokolenie Z
Revolut udostępnił dane, które przeczą obiegowej opinii, że ofiarami oszustów i naciągaczy padają głównie osoby starsze.
Według danych banku – co potwierdza ekspertka ds. inżynierii społecznej i autorka książki „People Hacker” Jenny Radcliffe**, która zawodowo włamuje się do posesji i biur za zlecenie ich właścicieli (w celu audytu procedur i zabezpieczeń) – oszuści dokonują ataków socjotechnicznych równie często na przedstawicieli pokolenia Z.
Nie pomaga pewność siebie i to, że wśród młodych (18-24 lat) wiele osób twierdzi, że z łatwością zauważy próbę oszustwa (19%), zwłaszcza w formie fałszywej reklamy w social mediach (32%). W grupie powyżej 45. roku życia, takich odpowiedzi udzieliło tylko 8 i 9% respondentów z Polski (Revolut Money Report***).
Pycha kroczy przed upadkiem…
Revolut ustalił, że choć klienci gen-Z są dobrze obeznani ze światem cyfrowym i czują się w nim swobodnie, to wśród osób, które w ostatnim roku* padły ofiarą oszustw najwięcej jest Z-ek (36%), więcej niż w grupie wiekowej millenialsów (23%), pokoleniu X (26%) czy wśród boomersów (15%).
Dorośli gen-Z (18-27 lat) i millenialsi (28-43 lat), a więc młodsze pokolenia, padli ofiarą większości, bo 58% wszystkich przypadków scamów, które zgłosili w ciągu ostatnich 12 miesięcy do Revolut klienci z Polski.
Revolut Fraud Report: chociaż więcej młodych ulegało oszustom, to tracili oni średnio mniejsze kwoty (ok. 5 tys. zł), niż millenialsi (ok. 23 tys. zł), osoby z pokolenia X (ok. 19 tys. zł) i baby boomers, którym zdarzało się oddawać oszustom bardzo duże kwoty (ok. 146 tys. zł).
Wspólnym mianownikiem w przypadku największej liczby ofiar w pokoleniu gen-Z, millenialsów i pokoleniu X było to, że atak oszusta zainicjowany był w social mediach.
Znacznie rzadziej z pomocą fałszywej strony www (wyjątkiem byli boomersi) lub poprzez rozmowę telefoniczną.
Źródło: Revolut„Mało kto bierze pod uwagę, że może mu się coś takiego przytrafić. Prawda jest jednak taka, że nikt nie jest odporny na oszustwa, które zdarzają się znacznie częściej niż mamy tego świadomość” – powiedziała Jenny Radcliffe.
„Wielu oszustów to specjaliści od ataków socjotechnicznych, którzy wiedzą dokładnie co i kiedy zrobić, aby uśpić naszą uwagę. Większość ludzi uważa, że nie wyróżnia się z tłumu, nie jest dość zamożna by oszust się nimi zainteresował lub jest przekonana, że potrafi dostrzec, że ma do czynienia z naciągaczem. Niestety, gdy oszuści wzbudzą nasze emocje, nasz racjonalny mózg może nie funkcjonować tak jak byśmy tego oczekiwali. Każdy ma jakąś słabość i warto mieć się na baczności gdy poczujemy, że rzeczy mogą nie być takie na jakie wyglądają” – dodaje Jenny Radcliffe.
„Oszustwo często nie jest traktowane poważnie, dopóki się nie wydarzy i jest już za późno. Nasze dane pokazują, że ludzie padają ofiarą wyłudzeń niezależnie od wieku lub umiejętności cyfrowych i nie warto być przesadnie pewnym siebie” – powiedział Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.
Jak być o krok przed oszustami?
- Bądź czujny(a). Kwestionuj wszystko to, co wydaje się zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe.
- Zaufaj instynktowi. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, cofnij się o krok i zbadaj sprawę.
- Korzystaj z bezpiecznych kanałów komunikacji. Trzymaj się zaufanych witryn do transakcji.
- Zgłoś podejrzaną aktywność.
* * *
Metodologia
Wyniki uzyskano na podstawie jednakowej próby osób dorosłych z każdego pokolenia (gen-Z, millenialsi, pokolenie X, boomersi) w 23 krajach, w tym Wielkiej Brytanii, Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Węgrzech, Włoszech, Łotwie, Litwie, Holandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Singapurze, Słowacji i Szwajcarii.
* * *
(*)1 lipca 2023 – 14 maja 2024
(**) Zastrzeżenie: Jenny Radcliffe kooperuje z Revolut w ramach płatnej współpracy.
(***) Revolut Money Report, badanie opinii nt. oszustw i wyłudzeń przeprowadzone przez firmę badawczą Dynata na grupie n=1000 respondentów w Polsce, w sierpniu 2023 r.